Makanan Ikan Kelisa

Arowana adalah sejenis ikan pendaging (carnivorous). Di alam liar, makanan rutinya terdiri daripada serangga, ikan-ikan kecil, udang-udang kecil, cacing dan amfibia kecil. Makanan mentah amat digemari arowana, tetapi ia juga boleh dilatih untuk menerima kepelbagaian makanan alternatif yang lain. Mempelbagaikan makanan arowana adalah satu kemestian, bagi mengelakkan dirinya daripada kekurangan zat-zat makanan sebagai sumber utama tumbesarannya.

Arowana kecil (bawah 15sm) harus diberi makan tiga kali sehari, arowana muda (15-35sm) dua kali sehari manakala arowana dewasa (35sm ke atas) pula sekali sehari atau berselang sehari. Ikan hidup yang tinggi kandungan lemak, hanya boleh dijarakkan pemberiannya kepada arowana bagi mengelakkan permasalahan sindrom bermata jatuh (down-eyed syndrome). Jika arowana terlebih diberi makan (over fed) dalam jangka-waktu yang berterusan, ini menyebabkan ia mula kehilangan selera untuk makan, jesteru akan melaparkan dirinya selama beberapa hari. Terlebih diberi makan juga mampu memendekkan jangka-hayat arowana malah memudaratkan keupayaannya untuk membiak.

Makanan hidup umumnya lebih berzat berbanding makanan sejawatnya yang lain. Walaubagaimanapun, risiko penyebaran wabak penyakit adalah lebih tinggi dengan kepenggunaan makanan jenis ini. Makanan-makanan hidup haruslah dikuarantin beberapa hari sebelum diberi kepada arowana. Jika anda khuatir dengan jenis-jenis makanannya yang tertentu, kata-kata ingatan buat anda tentang perkara ini adalah; "Jika Terdapat Sebarang Keraguan, Jangan Sesekali Menggunakannya."

Cengkerik:
Cengkerik adalah sejenis makanan yang berkhasiat untuk arowana. Risiko penyebaran wabak penyakit juga rendah. Gunakan saiz cengkerik yang sesuai bagi setiap saiz arowana. Kaki cengkerik yang berduri halus, haruslah dibuang sebelum diberi kepada anak-anak arowana bagi mengelakkan kecederaan usus. Dapatkan cengkerik yang diternak daripada penternak cengkerik sahaja (yang ada dijual di kedai ikan), memandangkan cengkerik liar dibimbangi telah dicemari dengan racun serangga perosak. Anda juga boleh memberi makan cengkerik-cengkerik dengan makanan bervitamin seperti lobak merah sebelum diserahkan kepada arowana. Ini adalah cara terbaik bagi memindahkan khasiat. Vitamin A daripada lobak merah mampu meningkatkan warna arowana (terutama sekali arowana kategori Merah).

Lipas:
Sama seperti cengkerik. Jangan sesekali beri lipas mati kepada arowana kerana dikhuatiri lipas tersebut telah dicemari racun serangga. Adalah dinasihatkan, supaya mengkuarantin lipas-lipas beberapa hari sebelum digunakan. Ini bertujuan sebagai pengesahan, kerana lipas-lipas yang telah dicemari racun serangga pasti akan mati dalam tempoh beberapa hari kemudian.

Lipan:
Lipan juga adalah sejenis makanan arowana yang sangat berkhasiat. Ia sering digunakan di Asia khusus bagi meningkatkan warna arowana. 

Ikan Hidup:
Selagi ia tidak beracun manakala saiznya mudah untuk dihadam, bolehlah dijadikan makanan arowana.Ikan-ikan umpanan seperti ikan-ikan peragut kecil, anak-anak koi, anak-anak keli, anak-anak toman, dan anak-anak tilapia adalah antara yang boleh digunakan. Perlu diingat, terdapat potensi penyebaran wabak penyakit apabila makanan jenis ini digunakan. Jesteru, langkah yang bijak adalah dengan mengkuarantin bagi mengetahui sebahagian ikan-ikan yang sakit. Untuk memindahkan zat-zat atau unsur-unsur ubatan kepada arowana, ikan-ikan tersebut haruslah diberi makan dengan makanan-makanan yang berzat. Sesetengah ikan seperti ikan mas misalnya, kaya dengan kandungan lemak dan dibimbangi akan mengundang masalah sindrom bermata jatuh. Ikan mas juga dipercayai mengandungi enzim-enzim yang mampu menyusutkan zat-zat dalam tubuh arowana. Oleh itu, cuba jarakkan kepenggunaannya atau dengan tidak menggunakannya sama sekali.

Udang Kecil & Sederhana:
Udang bersaiz kecil dan sederhana kaya dengan vitamin A. Elakkan daripada memberi makan anak-anak arowana dengan makanan jenis ini kerana kulit udang sukar untuk dicernakan, malah boleh mencederakan usus. Gunakan kuantiti udang yang perlu sahaja dan jangan sesekali dibiarkan sehingga udang-udang ini berlegar-legar di dasar tangki. Jika dibiarkan berterusan, pasti menjerumuskan arowana untuk mencari dan merenung ke dasar dalam tempoh yang tertentu, jesteru dikhuatiri akan menyegerakan sindrom bermata jatuh. Adalah diingatkan, udang juga berpotensi dalam menyebarkan wabak penyakit.

Cacing Burung:
Cacing burung (mealworm) amat menyihatkan lagi berkhasiat. Elakkan daripada diberi kepada anak-anak arowana, kerana cengkerang atau kulitnya yang keras kelak menyukarkan penghadaman dan akan menjurus kepada masalah ketidakcernaan atau kecederaan dalaman. Gunakan hanya cacing burung yang baru sahaja menggelupaskan kulitnya. Kulit cacing burung yang berwarna gelap menandakan ia agak tua. Jadi, pilihlah cacing burung yang berwarna cerah. Teknik melemaskan cacing burung sebelum diberikan kepada arowana adalah disyorkan, itupun jika arowana dapat menerima cacing burung yang telah mati. Kepala cacing burung haruslah dibuang terlebih dahulu bertujuan mengurangkan masalah ketidakhadaman.






0 Response to "Makanan Ikan Kelisa"

Post a Comment

powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme